Ocak 12, 2017

PARA


Hepinizin zayıf noktasından vurmaya geldim. Değer kavramının yok olduğu bir konuya geldim. Para. Ne kadar çok seviyoruz değil mi böyle onu elimizde hissetmek istiyoruz. Ona var olduğumuzu kanıtlamak istiyoruz. Can bile alıyoruz onun için. Çünkü "Bunlar hep ihtiyaç ya." diyoruz. Ben Dünya hayatında hiçbir zaman en güzelini göremedim. Çünkü en güzeli yok. Bir elbise alırsın daha güzeli vardır. Bir ev alırsın daha şaşaalısı vardır. Bir telefon alırsın daha akıllısı vardır. Bir araba alırsın daha hızlısı vardır. Bir insan tanırsın daha pezevengi vardır. Vardır da vardır.

Dünyadaki güzellikler insan nefsi için çok zayıf kalıyor. İnsanlar hep olmayanı ister ya da olmayıp da yeni çıkanı. Yeni bir saç stili, yeni bir ayakkabı, yeni bir müzik. Bakın çok ciddiyim bir gün çok eski kıyafetlerle sokağa çıkın ve insanların size davranışlarını göz önünde bulundurun. Size farklı davranırlar oysa ki hepimizin bir örtülük bedeni var. Size değil üstünüzdeki zerzevata saygı gösterirler resmen. Tabii ki şık olmak hepimizin hakkı. Şaka lan şaka hani her eleştiriden sonra diyorlar ya "Tabii ki insanımız en güzelini hak ediyor." Bok hak ediyor. Hiçbir şey hak ettiğimiz yok.

Geçenlerde bir dostumla yemek yemeye gidiyorduk. Soğuktu tabii ki ama sıkı giyinmiştik. Yolda giderken, sohbet ederken yerde köşede bir şeyler satan bir çocuk gözüme çarptı. Annesi de yanındaydı sanırım. Ne sattığını görmedim ama penye ile oturduğunu fark ettim. O havada, o soğukta. Sanki o an üstümdeki tüm kıyafetler yok olmuştu. "Şimdi biz yemek yemeye mi gidiyoruz o burada bu haldeyken?" dedim ve dostumla tüm yol boyu konuşamadık, yemekte yemedik. Elimdeki para ona bu imkanları sağlamazdı fakat bir şeyler yapmalıydım. Sonra içimden dedim ki "Ulan bende herkes olmuşum. Günü kurtarmanın peşine düşmüşüm, ben mahvolmuşum."

Her neyse, diyorum ki şu para ne kötü bir şey. İnsanın bakışlarını bile değiştiriyor. 1 gün kiranı geciktirirsen ev sahibi yan kesiciliğe başlıyor. 1 gün maaşları geç yatırırsan işçiler iş yavaşlatma eylemi başlatıyor. 1 gün baba vefat ederse mezar başında malları bölüştürüyorlar. 1 gün 1 gün 1 gün...

E para olmazsa bu sektör nasıl dönecek? Para olsun kardeşim ama azcık elin açık olsun. Kazandığında daha fazlasını iste fakat bunu muhtaçlar için de iste.

Ben mesela gizli bir şekilde insanlara yardım eden o insanlara bayılıyorum. Geçenlerde Acun Ilıcalı Murat Boz'un yaptığı bir iyiliği, konusu açıldığı için söylemek zorunda kaldı ve Murat bu durumda çok mahcup oldu. Çok sevindim buna yani en azından hala güzel insanlar yaşıyormuş diyebiliyorsun. Çok şükür.

Hayatım boyunca hiç cüzdan taşımayacağım. Çünkü benim saklayacak, koruyacak param hiç olmayacak. Yaşamadığım hayatı en dibine kadar yaşayan insanlar var ve bunlara yardım edilmiyor. Ben kazanınca edeceğim Allah'ın izniyle. Yani amacımız dediğimiz gibi karın doyurmak ise bunu yapmak zorundayım, zorundayız. Sakın görmezden gelmeyin. Görmezden gelmek, insanı çok aşağılık bir duruma çeker. Yalnızlığı, çaresizliği ve geçinemeyen insanları görmezden gelmeyin.

Milyon dolarlar kazansan da o toprak seni sıkacak. Sarıp sarmalayacak. Sen de hiçbir şey yapamayacaksın. Çünkü hayat bunu gerektirir. Hayat ani bir trafik kazası gibi; Mutlu mesut ilerlesin, güm edersin sonra, çarpmanın etkisiyle bir yerlere savrulursun, sonra ya yaşarsın ya da ölürsün. Eğer ağır yaralıysan da biraz zor yaşarsın. Tabii paran varsa kesin yaşarsın o ayrı. Kafasından birkaç kez vurulan İbrahim Tatlıses nasıl yaşadı da bir ameliyat parasını ödeyemediği için ölüme terkedilen insan nasıl öldü? 200'lükleri gösterirsen gaza geliyorlar herhalde anlamadım ben bu işi.

1400 lira para için beli kırılan bir garip anam var. Maksat ben bir yerlere yükseleyim. Ana, senin boyunu büktükten sonra en yükseklerde olsam ne yazar? Oğlundan olmayacak fazla ümitlenme. Fakat şu var. Yeri geldi ailemle kuru ekmeği de ıslattık, mumun altında kuru fasulye de yedik. Fakat biz hiç para demedik. Biz değerlere göre hareket ettik. Hani o ramazan ayında ne olursa olsun o sofra bereketli olur ya, biz o sofra gibiydik işte.

Akıttığınız her ter karşılığında bir alkış isteyin. O döktüğünüz terin karşılığını da insanlarla paylaşın.

Bu başlık altında tez yazıyorum. Tez diyorum ama açılımı "İçimden dökülen buz parçalarının yazıya dökülmüş hali" oluyor. Her neyse umarım bir şeyler katmışımdır. Şu yazıyı insanlara okutun ki biz de para kazanalım olmuyor yani. Peh.
Samet Tutal
Samet Tutal

Blogda fazlaca profesyonelim, hayatta bayâ acemiyim ve kendimle oldukça barışığım. Her şeyi eleştiren ve eleştirilmeye de açık bir insanım.

8 yorum:

  1. Para para derken, farkında olmadan vicdanımızı da kaybediyoruz sanki...

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir yazı olmuş, kalemine yüreğine sağlık. Son zamanlarda bu para mevzuunu bende sık sık düşünüyorum, her yer herkes sadece para etrafında dönüyor, kimsenin umursadığı düşündüğü bir değer kalmamış çok acı veriyor bu. Bu yazının insanlara faydalı olmasını diliyorum, bunları haykıranlara ihtiyacımız var, teşekkürler. :)

    Samet yazın çok güzeldi, çok beğendim yalnız şuradaki muhtaç sözcüğünü mahcup yazacaktın sanırım unutmuşsun belirtmek istedim. :)
    "Geçenlerde Acun Ilıcalı Murat Boz'un yaptığı bir iyiliği, konusu açıldığı için söylemek zorunda kaldı ve Murat bu durumda çok muhtaç oldu. "

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya bir an muhtaç yazmışım teşekkür ederim :) Gerçekten insanlar bunların bilincin de olmalı. Daha çok uyaracağım yazı gelecek merak etme :) Tekrardan teşekkür ederim Esma :)

      Sil
  3. Yolda giderken selpak satan, üstte başta olmayan çocukları görünce bende yutkunuyorum. Ne yaparsin be kardeşim. Düzen böyle. Insafsiz bi düzen.

    YanıtlaSil
  4. Çok ama çok güzel bir yazı olmuş 3 kuruş fazlası için gece gündüz çalışan, her şeyin üst modeline sahip olmalıymışız gibi davranan vicdan, merhamet kaybeden insanlar olduk. Yüreğinize sağlık. Blog keşifte gördüm geldim iyi ki gelmişim bende beklerim http://masalzehra.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, tabii ki bakarım :)

      Sil